Convocatòria d’acompanyament i finançament per elaborar plans de gestió de custòdia forestal

19 de novembre de 2024

En el marc del CustForest, des del CREAF i la Xarxa per a la Conservació de
la Natura (XCN) impulsem eines i oferim acompanyament a les entitats ambientals
per a recolzar-les en la planificació i gestió per a la conservació dels espais en
custòdia. L’objectiu és capacitar les entitats per a la implementació d’una gestió adaptativa
que ajudi a maximitzar els resultats positius de conservació de la natura.

Per aquest motiu, obrim aquesta convocatòria, on oferim finançament i
acompanyament a 2 entitats ambientals
per tal de redactar un pla de gestió per a
un espai en custòdia d’àmbit forestal
(entenent com a àmbit forestal: prats,
pastures, matollars i boscos incloent els boscos de ribera i els sistemes
agroforestals), entre gener del 2025 i juny del 2025.

La selecció es realitzarà d’acord amb la concreció i transversalitat dels objectius del
projecte, la presència d’objectes de conservació rellevants i la compatibilització i
sinergies de les activitats d’aprofitament tradicionals amb la conservació de la
natura. També es buscarà que els dos espais seleccionats tinguin característiques
diferents. Presenteu-vos a la convocatòria omplint aquest formulari.

Què és un pla de gestió?

Un pla de gestió és un document de planificació de la conservació que recull allò
essencial per a dur a terme la gestió d’un espai concret durant un període de temps
definit. Inclou una breu descripció de l’espai i els elements d’interès, quins elements
són objecte de conservació, quins són els factors que els influeixen, quins objectius
volem aconseguir, quines actuacions són necessàries per a assolir els objectius, i
com avaluarem si els estem assolint.

En els annexos d’aquesta guia podeu consultar-ne alguns exemples.

Què oferim?

Se seleccionaran 2 entitats ambientals i s’atorgarà a cada entitat escollida 2.000 €
com ajuda per a la realització del pla de gestió d’un espai en custòdia.

A més, des del CREAF i la XCN acompanyarem a cada entitat en tot el procés,
aportant informació de suport i documents de referència per capacitar la persona
responsable de dinamitzar l’elaboració del pla de gestió, amb qui també discutirem
i revisarem el document en diferents fases. Es farà una visita inicial entre gener i
febrer a l’espai en custòdia per a discutir les línies del pla de gestió sobre el terreny
i una altra al maig per discutir la governança, les actuacions i els seguiments
proposats. També es farà el seguiment i acompanyament a distància en el procés
d’elaboració del pla de gestió.

Requisits generals

  • Ser una entitat privada sense ànim de lucre dedicada a la conservació de la
    natura mitjançant la custòdia del territori.
  • No haver rebut l’acompanyament per a la redacció de plans de gestió en
    convocatòries anteriors de la XCN.
  • L’entitat ha de tenir la voluntat d’implementar el pla de gestió resultant i de fer-lo
    públic al web de la XCN (exceptuant les dades personals o dades que puguin
    comprometre la conservació dels valors presents).
  • El pla de gestió haurà de ser redactat abans de final de juny de 2025.

Requisits valorables

  • Concreció i transversalitat dels objectius del projecte.
  • Presència d’objectes de conservació rellevants.
  • Compatibilització i sinergies de les activitats d’aprofitament tradicionals amb la
    conservació de la natura.
  • Iniciativa amb perspectiva de gènere.
  • Iniciativa no beneficiària de la Convocatòria d’ajudes per al foment de la
    bioeconomia forestal de Fundación Biodviersidad 2023.

Terminis

El calendari per a la presentació, resolució i execució serà el següent:

  • Fins el 12 de desembre: presentació de candidatures.
  • 19 de desembre: resolució de la convocatòria.
  • Gener 2025 – Juny 2025: planificació i redacció del pla de gestió.

Com enviar una proposta?

Cada entitat només podrà presentar 1 proposta. Per poder presentar-se, s’ha
d’omplir aquest formulari fins al 12 de desembre, on haureu de detallar la següent
informació:

  1. Nom de l’entitat
  2. Nom de la iniciativa de custòdia
  3. Referències cadastrals o localització de la finca
  4. Extensió de la finca (hectàrees)
  5. Titularitat de la finca
  6. Instrument jurídic emprat per a formalitzar la iniciativa de custòdia
  7. Any de finalització de la iniciativa de custòdia
  8. Actors amb qui s’interacciona per a la gestió de la finca
  9. Objectes de conservació
  10. Usos o activitats actuals o previstes a l’espai en custòdia
  11. Objectius del projecte de custòdia
  12. Factors relacionats amb els usos o activitats de la finca que tenen o poden
    tenir una influència positiva o negativa sobre els objectes de conservació
  13. Perspectiva de gènere
  14. Per què és important poder redactar i aplicar aquest pla de gestió, per a l’espai
    en custòdia i per a l’entitat?
  15. Dades de contacte de la persona responsable

Si teniu qualsevol dubte o necessiteu algun aclariment, podeu contactar amb
nosaltres escrivint a lgracia@xcn.cat (Laura Gracia) i a m.banque@creaf.uab.cat
(Mireia Banqué).